sobota 13. října 2018

Návštěva v Zoo Moskva


Minulý týden ve středu jsem měla svátek. Neznám lepší možnost jak ho oslavit, než s přáteli a zvířaty. Obé se mi splnilo na návštěvě Moskvy. Ráno jsem se vydala do Moskevské Zoo. Tam už na mne čekal Kirill, chovatel goril a orangutanů. Začali jsme povídáním o primátech, dali jsme si čaj a dorty, které donesl Kirill. Po čaji jsme šli se podívat na gorily. Kirill jim dával svačinu, já jsem chvíli fotila. Dle Murphyho zákona mně nefungoval foťák, tak jsme si vypomohla mobilem. Bohužel na fotkách to je vidět, navíc přes sklo se odráží osvětlení v pavilonu. Ve skupině goril v Zoo Moskva žije v současné době stříbrohřbetý samec Vizuri. Nejstarší samice je Pabsi. Už jí moc neslouží zuby. Kvůli tomu byla v úterý na chvíli uspána, nastoupil tým zubařů a kardiologů, a samice byla kompletně vyšetřena. Dopadlo to dobře, bolavé zuby jí odstranili. Další z dospělých samic je Kira. Má malou roztomilou holčičku Afi. Její další potomek Kvabena je puberťák. Zanedlouho by měl skupinu opustit. Je tam i Shinda ze Zoo Dvůr Králové, matka Amy. A nakonec Ama, moje kamarádka s jednou rukou. Už je velká, váží 30 kilo. Ve skupině zůstane napořád. Občas jí zlobí Kvabena, ale také s ním hodně hraje. Celá skupina je v pohodě. Příští rok začne v pavilonu velká rekonstrukce. Budou se zvětšovat venkovní výběhy, vymění se parkosy, do výběhu se dají nové konstrukce a prolézačky.
Kvabena
Po návštěvě u goril jsme si dali výborný oběd, který pro nás připravil další chovatel. Jsme s ním skoro rodáci, oba pocházíme z Uralu. Tak jsme si zavzpomínali na staré časy. Já jsem si pochutnala na jídle, které běžně v Česku nemám. Potom jsme šli se podívat na orangutany. 


Ve skupině bornejských orangutanů jsou také změny. Především samice Lučana má mládě – samečka. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, pokud by se jednalo o jinou samici. Lučana měla už pátý porod. První čtyři mláďata odložila, nikdy se o ně nestarala. Tak včichni čekali, že to udělá i s pátým. Ale Lučana všechny překvapila, o své páté mládě vzorně stará. A všem chovatelům spadl kámen ze srdce. Mají totiž na starosti jiné mládě – pětiměsíčního samečka Matiki. 

Matiki se narodil v Zoo Novosibirsk. Jeho matka Mišel pochází ze Zoo Moskva, je to dcera Lučany. Historie se opakovala, ani tato samice se o mládě nestarala. Pět měsíců Matiki žil v ohrádce, kde neměl nic k lezení. Úplně se vytratil uchopovací reflex, měl slabé ručičky a nevěděl jak se zavěsit na laně nebo jak někam lézt. Nakonec po konzultaci s vedením obou zoo bylo rozhodnuto, že Matiki pojede do Moskvy, kde mají velké zkušenosti s odchovem mláďat a jejích začleněním do skupiny. Matiki je teď čilé mládě. Má ve své místnosti natažené provazy, sítě a začíná aktivně lézt do výšek. Uchopit ručičkou už umí dobře. Kirill vyprávěl, jak jednou měnil prckovi plínku, a Matiki ho uchopil za plnovous a povisl na něm. Prý bolest to byla veliká, až se Kirillovi v očích zajiskřilo. Měl co dělat, aby Matiku z toho plnovousu sundal. Teď je to kouzelný sameček, je zvědavý, vůbec se mne nebál. Byla jsem blahem bez sebe, že jsem si s ním chvíli pohrála. Ani tentokrát oslava mého svátku neměla chybu.

1 komentář:

  1. Marino krásné počtení o pěkných zážitcích.Dodatečně hodně zdraví a mnoho nových sešlostí s gorilkami a jinými zvířátky.

    OdpovědětVymazat